3 mai 2007

Arena leilor-Marius Ghenea


Stire preluata din Saptamana Financiara NR.26, LUNI 29 AUGUST 2005:

'La Marius Ghenea usa e aproape in permanenta deschisa. Dar intalnirea stabilita prin intermediul asistentei se amana: intai cu 10 minute, peste 15 mai vine un pahar cu apa minerala, impreuna cu scuzele ca asteptarea va mai dura putin.

Nu ai de ce sa te superi! E clar ca omul are treaba: intr-o jumatate de ora au intrat in birou sau vreo cinci persoane, toate val-vartej.„E foarte usor sa surprinzi profilul unei companii. Tzac! Compania rujata si coafata zambeste de pe scaun si tzac, ai imaginea ei pe hartie fotografica. Cu Flanco, lucrurile stau alfel. O companie atat de inventiva, mereu in miscare, obisnuita sa deschida noi drumuri in retail, nu poate fi inghetata pe un scaun… Tzac! Iar s-a miscat, Aceasta prezentare este deschisa la adaugiri si modificari”.

Cu un astfel de slogan afisat pe pereti s-a delectat reporterul cateva zeci de minute. Cum o fi milionarul Ghenea?Zåmbet ca-n reclamaO bila alba! (pentru el) A iesit zambind din birou, si-a cerut scuze pentru intarziere si mi-a intins mana. Cum ar veni, acum e la mana mea: am cel putin o jumatate de ora cu unul dintre multimilionarii Romaniei. In „barlogul” sau, care poate fi considerat auster, se aude muzica in surdina, de ambianta. Numai bine pentru taifas.Ce facea in ’90? Student la Politehnica-Electrotehica si Telecomunicatii… Asteptam un raspuns de gen ASE, comert exterior sau marketing. E adevarat insa ca noua lume ofera oportunitati mult mai interesante tuturor celor croiti sa le inhate. E clar, gandesc cu voce tare, a facut ceva bisnita prin camine! Dau gres… „Nu, am fost ghid turistic. Si mi-a ajutat mai mult decat orice. A fost primul, si timp de aproape trei ani, singurul meu contact cu Occidentul!”, rememoreaza Marius Ghenea anii studentiei. „Am castigat bani frumosi, dar care la fel de frumos s-au dus!”

La terminarea facultatii, era „pe zero”.Debut cu stångul„Terminasem facultatea si m-am angajat la Craiova... la un liceu, ca profesor de engleza. Iata, oportunitatile aparusera, faceam altceva! N-a durat mult, doar sase luni, dar a fost o experienta extraordinara: lucram cu tinerii si m-au invatat poate mai mult poate decat i-am invatat eu!” Primul business? „A fost un fiasco! M-am apucat sa asamblez calculatoare. Poate ca nu ma pricepeam, poate..., ba nu, sigur erau altii care o faceau mai bine, cert e ca ieseam in pierdere”, se confeseaza milionarul de acum. Asa ca a renuntat. Iar in ’93 s-a angajat la stat. La RENEL! „Parintii erau incantati. O slujba sigura, la o companie mare, salariu bun, totul parea OK”. Dar nu si pentru Marius Ghenea!„Era o lipsa totala a perspectivei si a compatibilitatilor. Dar sa nu credeti ca nu aveam si nevoie de bani. Meseria de ghid ma invatase cu un anumit standard. Stateam cu chirie, dar eram obisnuit sa am si ceva in buzunar. Iar cu salariul nu ma prea descurcam”. A rezistat doar 11 luni in sistemul de stat. „N-am apucat sa-mi iau nici macar primul concediu. Si cativa ani apoi n-am avut parte de el!” Asa a inceput afacerea.Revenirea la „studentie”A fost de ajuns o revedere cu fostii colegi si o vizita in caminele de la Leu. Doi colegi incepusera deja sa faca afaceri in care el esuase: asamblau calculatoare. Dar bani nu prea erau pentru dezvoltare. „M-am implicat si, impreuna cu alti doi fosti colegi, am deschis o firma de asamblat calculatoare.

Cum bani nu aveam, am imprumutat de la un unchi trei milioane de lei, nu mai stiu exact cat insemna, sub 3.000 de dolari. Am inchiriat in Militari un apartament si am facut afacerea”, priveste in urma cu mandrie Marius Ghenea.„Am lucrat acolo «doar» opt ani. Acum mi se pare mult, dar au trecut repede si a fost frumos! Imi pare bine ca afacerea merge bine in continuare si ca unele dintre ideile pe care eu le-am avut atunci sunt puse acum in practica”, spune Ghenea. La inceput, o jumatate de an, cei trei asociati au muncit pe branci, iar apoi au inceput sa angajeze oameni: tot colegi de facultate, oameni de varste apropiate. „Am intrat pe o nisa extraordinara! Toate companiile care livrau calculatoare se adresau doar altor companii: aveau planuri doar pentru ele. Calculatoare pentru oameni nu prea vindea nimeni. Noi am fost primii! Livram calculatoare performante, la preturi mici, facute dupa dorinta clientului: nimeni nu mai facea asa ceva! Am patruns pe locul liber din piata si am devenit lideri!”.Cu bani, dar tot chiriasPrimul milion? „Nu stiu si nu am constientizat cat sunt de bogat decat atunci cand mi-am vandut actiunile pe care le aveam la firma Flamingo! Pana atunci nu realizam cati bani am in actiuni pentru ca nu aveam nevoie de ei. N-aveam timp! Stateam tot cu chirie, timp sa-i cheltuiesc nu prea aveam, asa ca m-am trezit cu o suma mare cand mi-am vandut treimea din afacere”.


A plecat fara ranchiuna si este bucuros de succesul firmei. Nu are ce sa regrete, dar dupa opt ani intervenise rutina si era pacat sa se strice o prietenie veche de ani buni. Abia atunci a avut parte de ceva timp liber pentru o vacanta mai lunga, impanata cu excursii. Dar afaceristul din Ghenea n-a putut sa stea deoparte si a inceput cu investitiile bursiere, lucru pe care-l continua, zice el, cu succes si astazi.Din patron, angajatDorinta celor mai multi romani este sa fie patroni. Marius Ghenea a revenit in afaceri ca angajat, e adevarat cu clauze speciale.

Din 2002 este CEO la Flanco, lider national al distributiei de produse electronice si electrocasnice. Pare ciudat ca un milionar sa devina angajat! „Nimeni nu prea poate sa faca nimic de unul singur! Chiar daca esti actionar unic, si atunci nu era cazul, tot trebuie sa raportezi: la banci, la finantatori. Nu cred ca ceea ce fac acum e foarte diferit, din punct de vedere administrativ, cu ceea ce faceam la Flamingo. Si acolo raportam colegilor mei ceea ce doream sa fac. Asa ca lucrurile nu trebuie privite din postura de patron-angajat”, explica
Marius Ghenea. Ca nu a premeditat nimic prin plecarea sa o demonstreaza si prin faptul ca sase luni a stat „pe tusa”. „Cei de la Flanco au venit si m-au ofertat.” Iar acestia nu au avut nimic de regretat: intr-un an a dublat cifra afacerilor, iar Flanco este unul dintre cei mai importanti retaileri din Romania.Nu stiu daca sunt bogat!Este un raspuns neasteptat pentru cineva care are o avere estimata la multe milioane de euro. „Ce inseamna ca esti bogat? Ca-ti poti permite orice? Ca arunci cu banii in stanga sau in dreapta? Cunosc oameni care au intr-adevar multi bani si care se tocmesc mai abitir decat unul cu mult mai sarac: o fac din zgarcenie, din calcul, pentru ca stiu cat face fiecare leu castigat.

Nu mi-am facut niciodata calculul: stiu cat valoreaza acum actiunile din portofoliul meu la bursa… Dar maine? E usor sa spui ca locuinta mea face un milion de euro acum, chiar daca poate eu am construit-o la jumatate de pret. Dar nu vreau sa o vand! Asa ca spune cum facem calculul…”, evita raspunsul Marius Ghenea. Iar daca nu stie sau nu vrea sa spuna cat e de bogat, milionarul nu prea stie nici ce va face peste niste ani. „Peste 20 de ani? E deja prea mult. Noi facem previziuni pe termen mediu sau lung, dar si a-tunci «lungimea» inseamna cinci ani. Sigur voi fi mai batran. Tot activ, nu voi avea varsta de pensie, implicat in afaceri. Dar poate ca ma voi retrage mai curand”, zambeste, reamintin-du-mi de episodul Flamingo.Atentie la noroc!„Dumnezeu iti da, dar nu-ti pune in sac! Proverb poate banal, dar asa a fost! Am fost norocos, dar am prins si momentele bune. In 1994 am prins o zona buna a pietei, neacoperita de nimeni. Asa s-a dezvoltat vanzarea de PC catre persoane, nu catre corporatii. In 2002 am venit la Flanco si in acea perioada a inceput sa creasca creditul de consum. Au fost, in ambele cazuri, oportunitati pe care le-am speculat”, afirma Marius Ghenea.

Munceste mult, dar fara sa para obosit. Stie ca nu mai e mult si va ajunge acasa, la sotie si baiat, ale caror poze stau pe langa hartile care localizeaza in tara magazinele Flanco. Nu stie ce va face la sfarsitul saptamanii, dar sigur va sta cu fiul sau. „Asa apuc sa-l mai vad. Seara ajung tarziu, el doarme, dimineata il prind la masa. Nu prea apuc sa ma joc cu el. E greu si pentru el, dar mai ales pentru mine”, se lasa prins de regrete Marius Ghenea. Pasiuni? Nu prea are timp, dar calatoriile sunt o placere pastrata din perioada in care a fost ghid. Ce locuri i-au placut? Hawai, Bora-Bora, Singapore, Bali, incepe enumerarea. „Vezi?! M-am gandit repede doar la locuri exotice, dar sunt peste tot locuri frumoase: imi plac foarte mult coasta de sud a Frantei, dar si Bucovina, Delta sau Apusenii. Abia astept sa creasca baietelul (acum are doar doi ani si jumatate), sa-l putem lua cu noi in excursii mai lungi”, devine brusc entuziasmat.

Din preumblarile de pe taramuri exotice a prins si gustul unui nou sport: diving. Chiar daca nu are timp, in fiecare an prinde cinci-sase destinatii in care sa se poata bucura de adancimea si linistea oceanului. „Anul asta am fost in Turcia, mai aproape, pentru ca l-am luat si pe baietel. M-am scufundat si acolo, iar instructorul care mi-a vizat carnetul de scufundari a recunoscut si el ca, probabil, a fost cea mai plictisitoare scufundare pe care am facut-o: stia cam ce ofera marile in care m-am adancit, dar linistea e peste tot la fel”, conchide Marius Ghenea.

Un comentariu:

  1. O intrebare -aveti o mare putere de concentrare ,as spune concentrare maximala , nu va scapa nici o secunda din notiunea timp, detineti controlul fiecarei secunde . Cum reusiti?
    Eu incerc de multi ani sa ating aceasta performanta .Este o calitate?

    RăspundețiȘtergere